Denne hjemmesiden dokumenterer aktiviteter i HLM Produksjoner. Kontakt: hmoum(at)online.no English here

Forum: Åpent forum

Verksted i kreativ dans under utvikling

Helle samarbeider med Refstad skole i Oslo om å utvikle Verksted i kreativ dans (VKD)

Verkstedet har ‘skogsmagien’ som tema og er en videreutvikling av VKD som Helle underviste i Den kulturelle skolesekken (DKS) i perioden 2008-10.

Helle er produsent og verkstedleder for verkstedet. Danserne Sanna Ryg Erikson og Alexander Aarø skal delta som alternerende verkstedledere sammen med Helle.

Verkstedet planlegges som et prosjekt i DKS skoleåret 2016/17.
Se egen hjemmeside for verkstedet for mer informasjon. (Link over)

Takk til DKS Drammen, Naturvernforbundet avd. Oslo/Akershus, danserne, Mona S. Eng på Alværn skole og Iselin Årtun på Refstad skolefor god hjelp i prosessen.

Prosjektleder for VoxLAB

I perioden januar-juli 2016 er Helle prosjektleder for VoxLAB
En forening med formål om å bidra til utvikling av vokal samtidsmusikk.

Jeg jobber med administrasjon og budsjett/regnskap i forbindelse med organisasjonens medlemmer og prosjekt.
I denne perioden har jeg den glede av å jobbe tett med Kristin Bolstad, komponist, sanger og leder av VoxLAB, på prosjektet “Sound / In Light”. En konsert i James Turrell’s installasjon Skyspace i Ekebergparken
14. og 15. april 2016.

Artist in Residence på IONE's Annual Dream Festival 2015

I en uke i november 2015 var jeg artist in residence på IONE’s Annual Dream Festival

Sammen med

Kristin Norderval
HLM Productions

Elisabeth Færøy Lund

About us:
Kristin Norderval (composer, singer), Helle Moum (choreographer, producer) and Elisabeth Lund (performance artist, visual artist) have worked together on various multidisciplinary art projects in Oslo and
New York

The first time we worked as a trio was when we, as part of a Deep Listening Retreat with Pauline Oliveros, Ione and Heloise Gold in Norway June 2015, formed the dream-pod named pod-dot-org.

Goal:
“The goal of our residency is to practice inner freedom of expression and overcome internal hindrances and blocks to action.
We will do this by having fun in the unknown, expanding our conceptions of how we can influence our environment, and relinquishing attempts to control things that are truly beyond our control.”

Med diversestipend til Washington DC!

Takk til stipendkomitéen i Statens kunstnerstipend for tildeling av Diversestipend i 2015.
Med det gjennomførte jeg en studiereise til Washington DC i november.

Målet med turen var å samle visuell inspirasjon til en idé under utvikling. Målet var å se store amerikanske trær og besøke minnesmerkene på The Mall.

What a dream come true!

Utøvende koreograf i Knekk kodene 5. sept.-15

Jeg, Anne Katrine og Liv Hanne Haugen, i Haugen produksjoner fra Tromsø koreograferte sammen et innslag til den utendørs barneforestillinga “Knekk kodene” som ble vist i Hammerfest som en del av Stellaris DansTeater sin 35-års jubileumshelg.

Et utrolig fint og artig stunt og kjempegøy å danse sammen søstrene Haugen!

Vi brukte brudekjolene som vi hadde hatt på oss da vi dansa i Solveig Leinan Hermo sin forestilling “Villskudd” i ca 1997. (Klovnenesen var min egen tilføyelse.:-)

Link til videodokumentasjon av all aktivitet hele helga TRÅ DANSEN 70°39’N

Koreograferer og danser på jubileumsfeiringen til Stellaris DansTeater

På bildet Solveig L. Hermo, kunstnerisk leder i Stellaris DansTeater.

Helle skal koreografere og danse i et innslag på “Knekk kodene” som er en del av Stellaris DansTeater sin 35 års jubileumsfering i Hammerfest 4.-6. september 2015.
Omtale i iFinnmark

“Knekk kodene” er en utendørs forestilling for familier i Hammerfest.
Solveig L. Hermo har invitert dansekunstnere som har deltatt i Stellaris’ Ungkoreograf Prosjekt til å lage innslag i forestillingen.

Jeg er stolt over at jeg var den første Ungkoreografen (1997) og gleder meg stort til jubileumshelg i Hammerfest!

Prosjektleder for Midnight Sun Deep Listening Retreat

Jeg har vært prosjektleder for Midnight Sun Deep Listening Retreat som ble holdt på Kleiva (Sortland), 20.-25. juni 2015. Jeg deltok også på Retreatet, som ble ledet av komponist Pauline Oliveros , forfatter/regissør IONE og koreograf Heloise Gold
En nydelig opplevelse med nydelige folk. Best project ever!

Eventside på facebook

Prosjektet var i regi av VoxLAB v/Kristin Norderval Kudos!
Støttet av Norsk kulturråd og Center for Deep Listening at Rensselaer

Alternative veier til opera

I disse dager avslutter jeg mitt engasjement som prosjektleder for verkstedet og seminaret “Alternative veier til opera”, 6.-16. november 2013 på Dramatikkens hus. Komponist Kristin Norderval har vært arbeidsgiver og det har vært flott å delta i hennes prosess med operaen “The Trials of Patricia Isasa”.

Artikkel i Aftenposten 21. november 2013 om Patricia Isasa og Kristin Norderval sitt arbeid med å skrive musikk til en opera basert på hennes historie

Jeg deltok også som utøver på verkstedet og gleder meg over alt jeg har erfart og de flotte folka jeg har improvisert sammen med!

Link til video på Vimeo

Seminaret ble holdt på Dramatikkens hus 16. november og besto av deltagere fra Canada, Norge, Sverige og Danmark. Deltakerne var både scenekunstnere innenfor opera og politiske aktivister, som Ina Tin fra Amnesty International.

Assistant director on A Short Film on Freedom

I helped make the film A Short Film on Freedom
Great creative process as assistant director!

I choreographed for A Short Film on Democracy.

Read more about the film series at Matt Willis Jones’ homepage

Koreografiutvikling for prosjektet Skogsmagien

Foto: Helle L. Moum
På bildet: Trine Saltermark

Dokumentasjon av arbeid sammen med medskapende danser Trine Saltermark i Brønnøysund februar 2013.

Skogsmagien er en danseforestilling med handling som foregår – i skogen. :-)
Trine skal ha rollen som Fortelleren i forestillingen, som planlegges vist i Brønnøysund.

Vi jobba med koreografi ute i skogen for å oppleve trær på nært og fjærnt hold.

*

*

"Vi hadde alt eller intet foran oss", première på Gjøvik 2. mai

Teaser for forestillinga

Helle har jobbet som prosjektleder for Gull Øzger / BodyTech sin forestilling
“Vi hadde alt eller intet foran oss”.

Forestillingen hadde première på Gjøvik Kino og Scene 2. mai, spilte også forestilling der 3. mai og en forestilling på Teater Innlandet 4. mai.

Flott forestilling og flott gjeng!

Se anmeldelse i Oppland Arbeiderblad her

Arbeidet kreativt med barn og voksne i Brønnøysund

I 2 uker i februar jobbet Helle kreativt med barn og voksne i Brønnøysund på prosjektet Skogsmagien.
Helle skriver et eventyr som heter “Skogsmagien” og målet er å lage en forestilling for barn i aldren 6-15 år. I løpet av disse to ukene fikk jeg testet ut eventyret og arbeidsmetoder i møte med barn og voksne.

Prosjektet var en del av Dansesteget

Se flere bilder og info i Brønnøysunds avis på nett

Annonse